Home
Even voorstellen
Onderzoek
Advisering
Mijn werkwijze
Nieuws
CV
Contact

Best Value

B-certificaat

      

    VCA-VOL

 

        

 

 

 

Bron van deze nieuwspagina is het Kennisportal Europese aanbesteding.

http://www.europeseaanbestedingen.eu/

Herziene Aanbestedingswet per 2016.                                                                          

In 2012 zijn grote delen van de tekst van de Aanbestedingswet ongewijzigd ten opzichte van het Bao en het Bass, in elk geval wat betreft de strekking ervan. De volgorde is sterk gewijzigd. In de wet zijn de procedures stap voor stap uitgeschreven terwijl het Bao en het Bass meer thematisch zijn opgebouwd. De belangrijkste wijzigingen zijn:

Deel 1, Algemene bepalingen

  • 'Motivatieplicht'. De aanbestedende dienst dient de keuze voor de wijze waarop de de overeenkomst tot stand wordt gebracht en de keuze voor de ondernemers die worden toegelaten te motiveren. Ondernemers mogen de motivatie opvragen.
  • 'Clusterverbod'. Het onnodig clusteren van opdrachten wordt tegengegaan. Clusteren mag alleen als de noodzaak daartoe wordt gemotiveerd.
  • Naast de bekende beginselen 'transparantie', 'objectiviteit' en 'non-discriminatie' is 'proportionaliteit' duidelijker uitgewerkt waarbij afwijkingen gemotiveerd moeten worden. In het Aanbestedingsbesluit is de Proportionaliteitsgids als richtsnoer aangewezen.
  • Er zijn uitgangspunten aangegeven die bij nationale aanbestedingen in acht genomen moeten worden. In het Aanbestedingsbesluit is voor deze procedures het ARW2012 aangewezen als richtsnoer.
  • Het gebruik van de Eigen verklaring is verplicht gesteld en bewijsstukken ter onderbouwing van de verklaring mogen niet worden gevraagd op enkele aangegeven uitzonderingen na. In het Aanbestedingsbesluit is een standaardmodel voorgeschreven.
  • Uitsluitingscriteria betreffende een onherroepelijke veroordeling hebben een verjaringstermijn van vier jaar. Het niet van toepassing zijn kan worden aangetoond met een Gedragsverklaring Aanbesteden.

Deel 2, De procedures bij overheidsopdrachten

  • Alle procedures zijn puntsgewijs uitgewerkt in een aantal te doorlopen stappen.
  • De aanbestedingsstukken moeten kosteloos ter beschikking worden gesteld.
  • Een ondernemer mag vragen om bepaalde vragen niet in een Nota van Inlichtingen te beantwoorden. (al bekend vanuit ARW2005)
  • De inschrijftermijn bij de openbare procedure is verkort tot 45 dagen (was 52) en de aanmeldtermijn bij de niet-openbare procedure is verkort tot 30 dagen (was 37). Daar staat tegenover dat de verkortingsmogelijkheid van 7 dagen wanneer de aankondiging langs elektronische weg is ingediend, is vervallen. (ex Bao art 38.7)
  • Indien een vooraankondiging is geplaatst, dan mag de inschrijftermijn bij de (niet-)openbare procedure worden verkort tot 29 dagen (was 36 en in ARW2012 blijft dit 36!)
  • De verkortingsmogelijkheid met 5 dagen voor de inschrijving indien alle aanbestedingsstukken rechtstreeks, elektronisch en vrij verkrijgbaar zijn, blijft bestaan. De mogelijkheid om de verkortingstermijnen op te tellen (ex Bao 38.9) is vervallen.
  • De verplichte uitsluitingsgronden zijn verduidelijkt, analoog aan ARW2005. De uitsluitingsgronden op grond van artikel 416, 417 en 417bis van het Wetboek van Strafrecht zijn vervallen. Er is een duidelijker onderscheid gemaakt met de facultatieve uitsluitingsgronden.
  • De facultatieve uitsluitingsgrond 'wiens faillissement is aangevraagd', is vervallen (ex Bao 45.3b).
  • Het bewijsstuk dat de ondernemer niet in staat van faillissement verkeert wordt door de Kamer van Koophandel verstrekt.
  • Geschiktheidseisen betreffende de financiele en economische draagkracht hebben geen betrekking op de hoogte van de totale omzet en op de omzet van de bedrijfsactiviteit die het voorwerp van de opdracht is. De toepassing van deze geschiktheidseis is begrensd tot maximaal drie maal de geraamde waarde van de opdracht of het perceel.
  • Het gunningscriterium 'economisch meest voordelige inschrijving' wordt voorgeschreven. Indien de aanbestedende dienst toch kiest voor 'laagste prijs', dan moet dat gemotiveerd worden.
  • Artikel 2.115 geeft een niet limitatieve opsomming aan van de mogelijke subcriteria bij toepassing van 'emvi'.
  • De elektronische veilig wordt niet toegepast bij aanbestedingen voor werken en voor diensten voor intellectuele prestaties.
  • De opschortende termijn (Alcatel) is verlengd tot minimaal 20 dagen (was 15). De opschortende termijn is niet verplicht bij gunningsbeslissingen voor (a) opdrachten waarvoor de wet geen plicht geeft om die te publiceren (i.c. alle nationale procedures! Let op, bij toepassing ARW komt plicht wel terug) en (b) indien er slechts een inschrijver is en geen gegadigden en (c) op grond van raamovereenkomsten of DAS.
  • De aanbestedende dienst is verplicht om de onderbouwde gunningsbeslissing aan alle betrokken inschrijvers en gegadigden mede te delen.
  • Een inschrijver blijft inschrijver totdat hij definitief is uitgesloten. Een gegadigde blijft gegadigde totdat de aanbestedende dienst hem in kennis heeft gesteld van de gunningsbeslissing.
  • Van de gunning moet een proces-verbaal worden opgemaakt. In de wet de is de inhoud ervan bepaald.

Bron: PIANOo

'Niet langer wachten met aanbestedingswet'

13 januari 2011

 

Den Haag - De ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland willen dat de Tweede Kamer niet langer wacht met de behandeling van de nieuwe aanbestedingswet, die al sinds maart bij de Tweede Kamer ligt.

 

Zij wijzen de suggestie af om te wachten op nieuwe Europese richtlijnen over aanbestedingen. De nieuwe wet moet kleine ondernemers meer kansen geven op opdrachten van de overheid en bovendien voorkomen dat onnodig zware eisen gesteld worden aan bedrijven die een opdracht willen bemachtigen. Wachten op de europese Commissie zou kunnen uitdraaien op verder uitstel met jaren. De ondernemingsorganisaties waarschuwen

dat als er niet snel maatregelen worden genomen er een "horrorscenario" kan ontstaan. Nu worden soms opdrachten gebundeld waardoor kleinere ondernemers er niet meer voor in aanmerking komen. Verder wordt er onnodig zware eisen gesteld aan ondernemers.

 

'Overheid zet kleine aannemer buitenspel'
Laatste update: 6 september 2011 18:28 info
DEN HAAG - De overheid werpt bij aanbestedingen te grote drempels op voor kleine ondernemingen.
 
Dat staat in een manifest dat MKB INFRA dinsdag aanbood aan leden van de Tweede Kamer.
Die kunnen er hun voordeel mee doen als de Kamer volgende week een nieuwe aanbestedingswet behandelt.
Aanbestedende diensten voegen opdrachten samen om zo hun inkoopmacht te vergroten en kortingen te bedingen. Daardoor ontstaan ''mega-orders'' waarvoor kleine bedrijven niet in aanmerking komen, aldus het manifest.
Bij die mega-orders worden eisen gesteld aan onder meer de omzet van ondernemingen, waaraan het midden- en kleinbedrijf niet kan voldoen. Voor hen is dan hooguit een rol als onderaannemer weggelegd.
(Het vormen van combinaties om toch in aanmerking te komen voor grote opdrachten, is niet zonder risico. De Mededingingswet staat combinaties weliswaar met uitzondering toe, maar kartelwaakhond NMa geeft daarover geen zekerheid, voordat een opdracht verleend wordt, aldus het manifest).
‘Europese aanbesteding moet eerlijker’
Uitgegeven: 30 juni 2011 11:17
Laatst gewijzigd: 5 juli 2011 11:29

AMSTERDAM - De Europese aanbestedingsregels moeten eerlijker en eenvoudiger worden. Met de huidige ingewikkelde procedures hebben mkb’ers weinig kans. Bovendien kosten ze onnodig veel belastinggeld.
Dat zei minister Maxime Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie donderdag in de openingstoespraak van een conferentie over aanbesteding in Brussel. Nationale overheden moeten opdrachten van meer dan 125.000 euro Europees aanbesteden. In de praktijk wordt 17 procent van het bruto binnenlands product (bbp) van de Europese Unie via aanbesteding uitgegeven.

Kosten
“De kosten van de procedure zijn soms bijna een derde van de waarde van de opdracht zelf. Dat is van de gekke in deze tijd van bezuinigingen”, aldus minister Verhagen. Een versimpeling van de regels zou volgens Verhagen ook mkb’ers een eerlijke kans op opdrachten van de overheid geven, ook over de grens.
Nederland pleit voor het optrekken van de grens voor Europees aanbesteden naar bijvoorbeeld 400.000 euro. Daarnaast zou er minder papierwerk aan te pas moeten komen voor ondernemers.
Nederland komt EU tegemoet bij aanbesteding
Uitgegeven: 19 mei 2011 14:15
Laatst gewijzigd: 19 mei 2011 14:15

BRUSSEL - Nederland heeft de Europese Commissie toegezegd de EU-aanbestedingsregels correct te zullen toepassen, nadat het eerder door Brussel op de vingers was getikt. Het dagelijks bestuur van de EU heeft dat donderdag laten weten. Het zegt de belofte van Nederland toe te juichen.
De Europese Commissie had Nederland in twee gevallen achter de broek gezeten. Het ging om het project Het Nieuwe Landgoed in Ede, dat aan één ontwikkelaar was gegund zonder dat eerst een pan-Europese aanbesteding was uitgeschreven. De tweede zaak had betrekking op de openbare aanbesteding van brandverzekeringen.